Drón és Tech blog

Minerk Tech

Minerk Tech

Drónos térképészet 2 - A robotpilóta

2020. április 14. - minerk

borito_2.JPG

Ebben a cikksorozatban bemutatom hogyan kell 3D-ben beszkennelni a világot egy drónnal és térképet készíteni belőle.

Ma a Drone Harmony használatát fogom bemutatni, mivel az kompatibilis a DJI Spark-ommal és a legtöbb DJI drónnal.

Ha még nem tetted volna meg olvasd el a sorozat előző részét: https://minerktech.blog.hu/2020/04/13/dronos_terkepeszet_1_alapok

Terepszemle

Meg kell néznünk milyen a terep, amit fel szeretnénk mérni. Milyen magas a legmagasabb pontja? Vannak e villanyvezetékek, TV tornyok vagy bármi zavaró a közelben? Mekkora szokott lenni a szél? Honnan lehetne felszállni és leszállni?

Tervezés

Először is meg kell nézni mekkora területet tud a drónunk egy repüléssel felmérni. Ennek kiszámítása elég hosszadalmas, ezért ez egy másik cikk tárgya lesz. Legyen elég annyi, elsőre 0.1 km2-nél nagyobb területtel senki ne próbálkozzon.

screenshot_20200414-120739_1.png

Aztán kijelöljük a területet a robotpilótában, amit fel szeretnénk mérni.

kep_02.jpg

Majd a jobb oldali plusz jellel kezdhetjük el az útvonal tervezését. Két féle opciónk is van térképészeti felmérésre: Top-Down és Double-Grid. Az első csak egyszer járja be a területet, így rosszabb minőségű 3D modellt eredményez, de nagyobb terület felmérhető vele. A második kétszer, ezért jobb lesz a 3D modell, de kisebb terület mérhető fel vele egy töltéssel. Én most a Double-Grid-et választom, mivel elég kicsi, de részletes a területem.

Majd ki kell választanunk a felszállási és a leszállási pontot.

És jönnek a gondok egy kezdő számára mivel egy nagyon részletes beállítások menüvel néz most szembe. Én minden menüpontot egyesével be fogok most mutatni, mivel itt a legfontosabb, hogy mindent jól állíts be.

kep_01.jpg

  1. Flight Altitude (repülési magasság): Ez talán a legfontosabb. Minél magasabbra mész annál kisebb a készülő képek részletessége, de annál kisebb utat kell bejárni a gépnek, így annál nagyobb területet tudsz felmérni egy töltéssel. Általánosságban 80-120 m közé kell beállítani. Ha ez alá mész lehet, hogy torzulni fog a kép, ha felé a szél tud problémákat okozni. Én a Spark-al szoktam 50 m-en is repülni, mivel nagyon kicsi a kamerája felbontása (8MP), de egy ilyen mérés mellé mindig csinálok egyet magasabban is, hogy az alapján a torzítás kompenzálható legyen.
  2. Compute optional flight direction (számítsa ki az optimális repülési irányt): Ezt hagyd bekapcsolva.
  3. Gimbal Pitch (gimbal állása): Azt adja meg merre nézzen a kamera -90fok (lefele) megfelelő a felméréshez.
  4. Side overlap (oldalirányú lefedettség): Azt adja meg hány méterenként legyenek a bejárás vonalai. 60%-on szoktam hagyni, ha nincs sok épület a képen.
  5. Forward overlap (elülső lefedettség): ezzel az útpontok (waypoints) távolságát adhatjuk meg, ez is maradhat 60%-on.
  6. Take images with timer interval (időzítő alapján készítse a képeket): Annyit tesz, hogy megadott időközönként készítsen képet a pályán vagy hozzon létre waypoint-okat és azokon készítse el a képeket. Én alapvetően bekapcsolva szoktam hagyni, mivel az időzítős megoldás sokkal kevesebb waypoint-ot eredményez, így gyorsabban feltöltődik a drónba. De a waypoint-os megoldás van, hogy valamivel kevesebb képet eredményez ez gyorsíthatja egy kicsit a feldolgozást, de például a Spark memóriájában el sem fér egy nagyobb waypoint-os útvonal szóval maradok a bekapcsoltnál.
  7. Camera profil (kamera profil): Válasszuk ki a listából a saját drónunkat.

Majd rányomunk, hogy generate és meg is vagyunk a tervezéssel. Ideje menteni egyet, hogy el ne vesszenek terveink.

Repülés

Majd Jöhet a repülés. Irány ki a terepre, amiről a tervet készítettük. Bekapcsoljuk a drónt majd elindítjuk a robotpilótát és betöltjük a terveket.

screenshot_20200414-121135.png

Kiválasztjuk jobboldalt a kívánt útvonaltervet majd megnyomjuk a nagy sárga gombot és egy újabb beállítások menüben találjuk magunkat.

kep_08_2.jpg

  1. Set Flight Speed (repülési sebesség): ez nyugodtan lehet maximális
  2. During flight record (Repülés alatt): Ez egy nagyon fontos rész, itt állítjuk be mi alapján készítsen fotót vagy videót. Az alábbiak közül én kettőt szoktam használni. a másodikat, ha waypointokat állítottam be a tervezésnél, a harmadikat pedig, ha az időzítőt választottam.
    1. Precise image / stopping (precíziós fotó / megállás): Az előre beállított waypoint-oknál megáll és képet készít.
    2. Precise image / not stopping (precíziós fotó / megállás nélkül): Az előre beállított waypoint-oknál képet készít megállás nélkül.
    3. Image every x seconds (képet készít x másodpercenként):
    4. Video: Ezt szerintem nem kell elmagyaráznom
    5. Record nothing (semmit sem rögzít): Nem vesz fel semmit.
  3. Set AE lock (automatikus expozíció rögzítés): Ez annyit tesz, hogy a képek fényességét csak egyszer az első képen állítsa be vagy minden képre külön. Próbáltam mindkét beállítást és én Locked-on szoktam hagyni. Így némely kép fényesebb, mint a másik, de a valósághoz szerintem ez áll közelebb.
  4. Return to home (RTH) altitude (hazatérési magasság): Ezt minden felszállás előtt ellenőrizni kell, hogy 5-10 méterrel a legmagasabb pont fölé legyen állítva, akkor is, ha a gép a felmérést magasabban végzi, mivel, ha feltámad a szél a lehető legalacsonyabban érdemes hazajönni.
  5. Set mission end action (mit tegyen a gép a repülés végén): Én a leszállást szoktam bejelölni, mivel ott szoktam leszállni, ahonnan felszállok.
  6. Set signal loss action (mit tegyen a gép jelvesztéskor): Én, ha teljesen a drónra van bízva a művelet a Continue Mission opciót szoktam választani, ha függ a távirányítótól az Abort-ot.
  7. Set yaw control mode (fordulás módjának beállítása): Ez maradhat automatikusan.
  8. Set gimbal control mode (gimbal módjának beállítása): Ez is maradhat automatikusan.

screenshot_20200413-130335.png

Egy gyors áttekintő a repülésről, biztonsági értesítés és már kész is állunk a drón indítására. Az utolsó oldalon rányomunk a Launch Drone gombra és ha mindent jól csináltunk feltöltődnek az adatok a drónra, majd automatikusan lerepüli a tervezett útvonalat.

Ezzel véget is ért a terepmunka a drónnal és ez a cikk is. De még nincs vége a cikksorozatnak nemsokára érkezik a fotók feldolgozásáról szóló rész.

Legközelebb megnézzük milyen programokkal érdemes feldolgoznunk a képeket. Ha nem akarsz lemaradni cikkeimről kövesd facebook oldalam: facebook.com/minerktech/

A cikksorozat még nem ért véget! Íme a következő része: https://minerktech.blog.hu/2020/04/15/dronos_terkepeszet_3_resz

A bejegyzés trackback címe:

https://minerktech.blog.hu/api/trackback/id/tr2015612368

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dr_cs 2020.06.04. 13:40:54

Üdv!

Az irányításhoz milyen telefon szükséges (proci, memória) ?

minerk 2020.06.05. 09:07:41

@dr_cs: Szia!

Röviden nem fontos egy csúcsmodell, de lehetőleg minél újabb legyen. 2 Gb ram-ot szoktam minimum ajánlani a telefonba, úgyhogy lényegében bármilyen új 40000 Ft-nál drágább telefon megfelel erre a célra. A lényeg, hogy Android 6 vagy annál újabb fusson rajta. Én egy Xiaomi Mi A1-el irányítom, nekem ez bevált, nincs vele gondom. Természetesen vannak olyan gyártók és modellek, amik valami fura oknál fogva nem megfelelően működnek egyes app-okkal, de ez elég ritka, én is még csak fórumokon halottam erről.

Úgy vettem észre, hogy sokkal fontosabb az, hogy mennyire van elszemetelődve, megtelve vagy épp leterhelve a telefon, mint hogy milyen erős. Mindig legyen egy pár Gb szabad hely a telefonon, hogy tudjon cache-elni. A lehető legkevesebb app legyen csak telepítve, amit nem használd töröld le, mert csak lassítja a telefont. Én erre a Files by Google, az évek során nagyon bevált pehelysúlyú és megbízható program.

A Clean up, Battery Booster meg isten tudja milyen telefon gyorsító és akkumulátor idő javító appokat is töröld, többet ártanak, mint amennyit használnak.

Ha pedig reklámok jelennek meg az Androidban vagy belassult, vírusos lehet. Ilyen telefonnal fel ne szállj! Vírusírtók nekem még sosem tudtak ezen segíteni, vissza kell állítani gyári állapotba a telefont, így minden adat törlődik és újra felgyorsul a telefon.

Ennyit tudok mondani dióhéjban a drónozáshoz szükséges telefonról.

Ha van még kérdésed írj nyugodtan.

minerk 2020.06.05. 09:11:35

@dr_cs: Utó irat: Érdemes a repülés idelyére a telefont Repülőgép üzemmmódba rakni, hogy ne zavarjon semmi. Ha ez nem lehetséges Nezavarjanak üzemmódba. Nagy gondokat tud okozni, ha a repülés közben valaki felhív vagy a Messenger elkezd az arcodba tolni chat ablakokat.
süti beállítások módosítása